[021] 88 71 24 59
مطب: چهارشنبه ها 18:00 - 15:00
یکشنبه و سه شنبه ها 18:00 - 15:00
تهران، قائم مقام فراهانی، بیمارستان تهران کلینیک، کوچه شهدا، پلاک 4

انواع ویروس hpv

مدت زمان مطالعه۵ دقیقه
ویروس-hpv

سرطان دهانه رحم دومین علت مرگ و میر خانم ها بعد از سرطان پستان در سطح جهانی می باشد . توزیع این سرطان در همه جا متفاوت می باشد . اما در هر حال یکی از سرطان های مهم خانم هاست که قابل غربالگری می باشد . این نوع سرطان تنها سرطانی می باشد که علت شناخته شده ای دارد . عامل این سرطان نوعی ویروس به نام هیومن پاپیلوما یا ویروس hpv است.ویروس hpv که به آن پاپیلومای انسانی گفته می شود، از شایع ترین بیماری های مقاربتی است که از طریق رابطه واژینال، مقعدی و دهانی منتقل می شود. این ویروس همچنین ممکن است از طریق تماس مستقیم پوست به پوست نیز انتقال یابند. در ادامه با ما همراه باشید تا توضیحات بیش تری درباره این ویروس به شما ارائه دهیم.

دکتر موسوی فوق تخصص انکولوژی و عضو هيئت علمي و استاد گروه زنان و زايمان در بخش انكولوژي زنان می گوید : بنابراین چندین سال می باشد که با شناسایی این ویروس توانسته ایم غربالگری و درمان این سرطان را انجام بدهیم.

فهرست مطالب

منظور از ویروس HPV چیست؟

اصولا ۱۰۰ نوع از ویروس hpv در طبیعت وجود دارد که ۲۰ نوع آن در انسان می تواند ایجاد بیماری کند. خوشبختانه واکسن‌ HPV موجود است که می‌تواند مانع از بروز این مشکل در خانم ها شود.

انواع ویروس hpv

این ویروس در انسان دو نوع می باشد :

ویروس hpv پرخطر

به طور عمده این نوع ویروس ۱۴ عدد هستند . این ویروس اغلب بدون علامت می باشد. ممکن است بسیاری از این افراد این ویروس را داشته باشند بدون اینکه اطلاعی از آن داشته باشند . این ویروس از طریق تماس جنسی یا مقاربت منتقل می شود . حتی تماس پوست با پوست می تواند باعث انتقال این ویروس شود . این ویروس می تواند مدتهای طولانی به صورت خاموش در بدن انسان باشد یا می تواند در زمانی که سیستم ایمنی بدن ضعیف باشد فعال شود . این ویروس را معمولا در بعد از سن ۳۰ سالگی در خانم ها غربالگری می کنیم . از آنجائیکه شیوع این نوع ویروس در سن ۲۰ تا ۳۰ سالگی بالا می باشد غربالگری انجام نمی شود . زیرا در این سن اگر ویروس وارد بدن نشود به دلیل سیستم ایمنی قوی می تواند این ویروس را از بدن دفع کند اگر این ویروس تا سن ۳۰ سالگی در بدن باقی بماند و مقاوم باشد در این سن می توان گفت می تواند عامل بیماری باشد و باید درمان شود . هیومن پاپیلوما ویروس از نوع ویروسی می باشد که درمان ندارد اما پیشگیری دارد.

ویروس hpv کم خطر

این ویروس ها عمدتا ایجاد زگیل های مقاربتی می کند . خانم ها وقتی مبتلا به این نوع ویروس مس شوند بسیار نگران می شوند در حالیکه نوع پرخطر این ویروس می تواند بدون علامت باشد .

همانطور که قبلا هم گفته شد، این ویروس عفونتی بسیار رایج است. می توان گفت بیش تر افرادی که رابطه جنسی مکرردارند، می توانند چند ماه یا چند سال پس از شروع فعالیت جنسی مبتلا به زگیل تناسلی شوند. حدود نیمی از این عفونت‌ها از نوع پرخطر HPV هستند. این ویروس هم می تواند زنان و هم مردان را درگیر کند و در نهایت منجر به بیماری و سرطان شود. البته باید این نکته را گفت که همه عفونت های ناشی از ویروس hpv نمی توانند منجر به سرطان شوند.

کنترل عفونت هایی همچون عفونت HPV با سیستم ایمنی بدن سبب می شوند تا فرد مبتلا به انواع سرطان نشود. عفونت‌های پرخطر HPV اگر ادامه ‌یابند می‌توانند باعث سرطان شوند زیرا گاهی اوقات عفونت‌های HPV با موفقیت توسط سیستم ایمنی کنترل نمی‌شوند. زمانی که عفونت پرخطر HPV برای سال‌ها ادامه یابد، می‌تواند منجر به تغییرات سلولی شود که در صورت عدم درمان، ممکن است در طول زمان بدتر شده و به سرطان تبدیل شود.

بیش تر بخوانید : زگیل تناسلی و نازایی

ویروس HPV از چه راه هایی انتقال می یابد؟

  • انتقال ویروس HPV از مادر به جنین
  • رابطه جنسی اورال که همان رابطه دهانی است نیز سبب انتقال این ویروس می شود.
  • انتقال از طریق برقراری رابطه جنسی از طریق واژینال و مقعدی که از اصلی ترین راه های انتقال این ویروس است.
  • درصورت استفاده از وسایل افرادی که مبتلا به HPV و عدم ضدعفونی، انتقال بیماری از طریق اپیلاسیون وجود دارد.
  • در صورتی که تیغه اصلاح که برای ناحیه تناسلی آلوده به ویروس HPV استفاده شود، می تواند آن را به دیگران و با ایجاد زخم انتقال دهد.
  • تصور همه بر این است که ویروس HPV تنها از طریق انواع روابط جنسی اتفاق می افتد که در واقع چنین نیست، بلکه تماس پوست به پوست نیز راه انتقال این ویروس است.

باید این نکته را متذکر شویم که سرایت این ویروس از طریق غیر جنسی همانند بوسیدن، دست دادن و استخر و … ثابت نشده است.

پیشگیری از ویروس hpv

برای پیشگیری از این نوع ویروس واکسنی به نام هیومن پاپیلوما ویروس می باشد که دو نوع آن در دنیا توانسته اپروال بگیرد و اخیرا هم نوع نه گانه آن . به طور کلی واکسن های دو گانه ، چهار گانه و واکسن نه گانه وجود دارد .

انواع زگیل های پوستی مرتبط با ویروس HPV

از جمله بیماری هایی که به ویروس HPV مربوط است می توان به زگیل های پوستی اشاره نمود.رشد این زگیل ها در ناحیه تناسلی است و که سبب تغییرات ظاهری پوست نیز می شوند

زگیل ناحیه تناسلی

این زگیل‌ها به صورت ضایعات مسطح، برجستگی‌های کوچک شبیه گل کلم یا برآمدگی‌های ساقه مانند ظاهر می‌شوند.

زگیل تناسلی زنانزگیل تناسلی بیشتر در ناحیه فرج ظاهر می‌شود، اما می‌تواند در نزدیکی مقعد، دهانه رحم یا واژن نیز ایجاد شود.

زگیل تناسلی مردانزگیل تناسلی در آلت تناسلی و کیسه بیضه یا اطراف مقعد ظاهر می‌شود. همچنین این ویروس در اثر تماس دهانی می‌تواند در گلو و یا دهان شخص بروز پیدا کند.

زگیل تناسلی ممکن است دارای علائمی از قیبل ترشحات واژن در زنان، خارش، خونریزی و سوزش ظاهر شوند. این علائم ممکن است، قبل از بروز زگیل نیز وجود داشته باشند. اما اگر زگیل‌ها گسترش پیدا کرده یا بزرگ‌تر شوند، این وضعیت می‌تواند ناراحت کننده یا دردناک باشد. در زیر می‌توانید تصویر زگیل تناسلی را مشاهده نمائید.

دکتر اعظم السادات موسوی

متخصص زنان و زایمان و فوق تخصص انکولوژی، عضو هيئت علمي و استاد گروه زنان و زايمان در بخش انكولوژي زنان بيمارستان وليعصر، استاد برگزيده سال ۱۳۶۷، نفر سوم در جشنواره ابن‌سينا سال ۱۳۶۸

پاسخ

سه + 19 =

مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه
تماس با دکتر موسوی