[021] 88 71 24 59
مطب: چهارشنبه ها 18:00 - 15:00
یکشنبه و سه شنبه ها 18:00 - 15:00
تهران، قائم مقام فراهانی، بیمارستان تهران کلینیک، کوچه شهدا، پلاک 4

اقدام به بارداری در زمان کرونا

مدت زمان مطالعه۳ دقیقه

فهرست مطالب

اقدام به بارداری در زمان کرونا

افرادی که در طول فراگیری کووید ۱۹ قصد بارداری دارند، نگران این مساله هستند که آیا اکنون زمان مناسبی برای بارداری می باشد یا خیر. آیا خطرات بیشتری وجود دارد که باید نگران آن ها بود؟ اقدام به بارداری در زمان کرونا خطرناک است؟

ویروس کرونا و بارداریدر واقع پاسخ قطعی در این خصوص که آیا اقدام به بارداری در زمان کرونا، کار درستی است یا خیر، وجود ندارد. هر فردی متفاوت است و شرایط زندگی افراد نیز باهم تفاوت دارد. بهترین اقدام این است که زوجینی که قصد بارداری دارند، به متخصص زنان مراجعه کنند.

هیچ گونه توصیه خاصی در مورد بارداری در زمان کرونا وجود ندارد و این یک تصمیم کاملا شخصی است و بسیاری از افراد ترجیح می دهند بارداری را به تاخیر اندازند.

عواملی که باید بررسی شوند

سن

سن، یکی از مواردی است که هنگام تصمیم به بارداری باید در نظر گرفته شود. در کل این گونه گفته می شود که خانم های جوان تر می توانند بارداری را به تاخیر بیاندازند.

شرایط شغلی

محیط کار از جمله مواردی است که نقش مهمی در میزان بروز کووید ۱۹ دارد، به همین خاطر حتما باید در نظر گرفته شود. افرادی که مشاغل پر خطر دارند مانند پرسنل کادر درمان، توصیه می شود در خصوص زمان مناسب اقدام به بارداری با پزشک مشورت داشته باشند.

ریسک فاکتورهای بارداری

خانم هایی که سابقه بارداری پرخطر دارند و یا افراد مبتلا به شرایط پزشکی باید از بارداری در زمان کرونا خودداری کنند. البته که مشورت با پزشک در خصوص تاثیر بیماری بر روی بارداری یا جلوگیری از ابتلا زنان باردار به کرونا بهترین اقدام می باشد.

دسترسی به مراقبت های قبل از بارداری

نکته ای که باید به آن اشاره کنیم این است که کووید ۱۹ نه تنها بر روی افراد و بیمار شدن شان تاثیر می گذارد، بلکه سیستم پزشکی را درگیر می کند..

آیا کووید ۱۹ بر روی مادران باردار و نوزادان تاثیر می گذارد؟

خانم هایی که تصمیم به بارداری می گیرند، باید اطلاعاتی را در خصوص تاثیر ویروس بر روی بارداری، سلامت خودشان و نوزادشان کسب کنند. اطلاعات جامعی در مورد این که آیا مادران مادر بیشتر در معرض کووید ۱۹ هستند، در دسترس نیست اما به نظر می رسد که احتمال ابتلای زنان باردار به ویروس کرونا همانند افراد عادی می باشد.

شواهدی دال بر این که کووید ۱۹ منجر به سقط جنین و یا سایر مشکلات در سه ماهه اول بارداری می شود، وجود ندارد.

تمامی موارد گفته شده نشان می دهند که بهتر است بارداری تا بعد از پشت سر گذاشتن کرونا به تاخیر بیفتد.

تاثیر کرونا بر زنان باردارزوجینی که مدتی است برای باردای اقدام کرده اند، چه باید کنند؟

زوجینی که مدتی است برای بارداری اقدام کرده اند و موفق نبوده اند و مشکلات باروری در آن ها تشخیص داده شده است، باید قبل از تصمیم به ادامه بارداری عواملی را در نظر داشته باشند.

زوجینی که بیش از دوازده ماه است که اقدام به بارداری کرده اند و یا خانم های بالای سی و پنج سال، بعد از شش ماه اقدام باید جهت بررسی های بیشتر به متخصص زنان مراجعه کنند. افرادی که به دنبال روش های درمان ناباروری مانند IVF هستند، باید بدانند که گزینه ها در طول شیوع بیماری بسیار محدود است.

توصیه های مربوط با درمان ناباروری در زمان شیوع کووید ۱۹

-هر گونه اقدام درمانی جدید مانند IVF و یا IUI باید در این دوران متوقف شود.

-در صورتی که نیمی از سیکل باروری طی شده باشد، درمان باید ادامه پیدا کند.

-از انجام هر گونه جراحی و یا اقدام غیر ضروری باید خودداری شود.

در پایان این که،

زوجینی که در طول کرونا تصمیم به بارداری دارند، باید با متخصص زنان مشورت داشته باشند. کاملا طبیعی است که نگرانی هایی وجود داشته باشد و کمک پزشک قطعا می تواند به آرامش بیشتر شما کمک کند. برا یکسب اطلاعات بیشتر درباره ی انواع بیماری های زنان می توانید با مطب دکتر اعظم السادات موسوی تماس بگیرید.

Source: https://www.verywellfamily.com/getting-pregnant-during-covid-19-4802450​

دکتر اعظم السادات موسوی

متخصص زنان و زایمان و فوق تخصص انکولوژی، عضو هيئت علمي و استاد گروه زنان و زايمان در بخش انكولوژي زنان بيمارستان وليعصر، استاد برگزيده سال ۱۳۶۷، نفر سوم در جشنواره ابن‌سينا سال ۱۳۶۸

پاسخ

5 − سه =

مدت زمان مطالعه ۴ دقیقه
تماس با دکتر موسوی