[021] 88 71 24 59
مطب: چهارشنبه ها 18:00 - 15:00
یکشنبه و سه شنبه ها 18:00 - 15:00
تهران، قائم مقام فراهانی، بیمارستان تهران کلینیک، کوچه شهدا، پلاک 4

برنامه زمان بندی برای تزریق واکسن گارداسیل

مدت زمان مطالعه۵ دقیقه
برنامه زمانبندی تزریق واکسن گارداسیل

فهرست مطالب

چه زمانی باید واکسن گارداسیل بزنید؟

تزریق واکسن گارداسیل برای پسران ضرورت دارد یا نه؟

جلوگیری از ابتلا به سرطان‌های ناشی از HPV

کاهش احتمال ابتلا با افزایش سن

بهترین فرصت برای تزریق واکسن گارداسیل چه زمانی است؟

اکثر پزشکان توصیه می‌کنند که همه افراد قبل از این که فعالیت جنسی خود را آغاز کنند این واکسن را تزریق کنند. زیرا در صورت ابتلا درمان بسیار دشوار بوده و برخی از ویروس‌های HPV به صورت مادام‌العمر هیچ گونه درمانی ندارند. دوران نوجوانی بهترین زمان برای تزریق این واکسن به حساب می‌آید. اگر سن شما بالاتر است و تا کنون فعالیت جنسی پرخطر نداشته‌اید نیز می‌توانید برای تزریق آن اقدام کنید. درغیراین‌صورت بهتر است با پزشک مشورت کنید تا راه حل مناسب را به شما ارائه دهد.

برنامه جبران تزریق واکسن گارداسیل برای افراد جا مانده به چه صورت است؟

اغلب افرادی که از تزریق واکسن گارداسیل جا مانده‌اند و این اقدام مهم را پشت گوش انداخته‌اند، در طول زندگی به نوعی از HPV‌ مبتلا می‌شوند. اما جای نگرانی نیست چراکه غالبا عفونت ناشی از این ویروس توسط سیستم ایمنی بدن کنترل و برطرف می‌شود.

البته گاهی هم ممکن است ویروس مولد زگیل تناسلی در بدن باقی بماند؛ به‌طور مخفیانه و به دور از چشم سیستم ایمنی حیات خود را در بدن ادامه دهد و در موقعیتی مناسب فرد را درگیر کند. بنابراین این شرایط با خطرات زیادی همراه است و الزامی است که جهت جبران تزریق واکسن گارداسیل طبق برنامه‌ای اصولی اقدام گردد. این برنامه توسط پزشک متخصص و باتجربه‌ای تعیین می‌شود که از شرایط سلامتی و سن شما باخبر است و می‌تواند بر حسب این وضعیت بهترین تصمیم‌گیری را داشته باشد.

برنامه زمان بندی تزریق واکسن گارداسیل برای بانوان باردار چگونه است؟

اگر تا پیش از بارداری این واکسن را دریافت کرده‌اید، در دوران بارداری باید از تزریق آن ممانعت به عمل آورید و زمان تزریق بعدی را به بعد از بارداری موکول کنید. چراکه به‌طورکلی سیستم ایمنی بدن در طول بارداری تضعیف می‌شود و ممکن است پاسخ مورد انتظار را نسبت‌به تزریق واکسن نداشته باشد.

سوالات متداول

تعداد دز واکسن گارداسیل برای مردان چندتاست؟

برای واکسیناسیون درونزایی (اگز)، اگر تزریق قبل از سن ۱۵ سالگی انجام شود، بهتر است دو جرعه واکسن با فاصله‌ی ۶ تا ۱۲ ماه تزریق شود. در غیر این صورت، نیاز به سه جرعه واکسن در بازه‌های زمانی ۰، ۲ و ۶ ماه پس از هم دارید.

در صورت ابتلا به HPV، باز هم می توان این واکسن را تزریق و زمانبندی آن را رعایت کرد؟

ویروس HPV انواع مختلفی دارد. اگرچه واکسیناسیون در برابر HPV می‌تواند احتمال ابتلا به نوع‌های خاصی از ویروس را کاهش دهد، اما این بدان معنا نیست که شما به هیچ نوع دیگری از HPV مبتلا نمی‌شوید. در هر صورت، بهتر است در چنین شرایطی با یک متخصص مشورت کنید تا به شما راه‌حل‌های مناسب و کارآمدتری را پیشنهاد دهد.

آیا واکسن گارداسیل خطرناک است؟

از آنجایی که واکسن از مراحل تست گذشته است، به آسانی می‌توان آن را تزریق کرد بدون هیچ گونه نگرانی. به طور کلی، این واکسن به احتمال زیاد بی‌خطر است، اما تزریق آن ممکن است با عوارضی خفیف و موقت مانند سردرد و احساس خستگی همراه باشد.

دکتر اعظم السادات موسوی

متخصص زنان و زایمان و فوق تخصص انکولوژی، عضو هيئت علمي و استاد گروه زنان و زايمان در بخش انكولوژي زنان بيمارستان وليعصر، استاد برگزيده سال ۱۳۶۷، نفر سوم در جشنواره ابن‌سينا سال ۱۳۶۸

پاسخ

هجده − یازده =

مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه
تماس با دکتر موسوی